اگه شما یه برنامه‌نویس هستید حتما باید با گیت و گیت‌هاب آشنا بشید! (البته اگه قبلا آشنا نشدید)

گیت (Git) یه نرم افزار متن‌باز (Open Source) هست که برای کنترل نسخه‌ها به کار میره. یعنی وقتی دارید یه پروژه رو انجام میدید، می‌تونید با انجام هر تغییری توی پروژه اونو با توضیحات کافی توی گیت ذخیره کنید. گیت در حالت معمولی به شما آخرین نسخه رو نشون میده در حالی که تمامی نسخه‌های قبلی رو هم ذخیره کرده. شما هروقت که بخواید می‌تونید به هرکدوم از نسخه‌های قبلی برگردید و روی اونا کار کنید.

من در حالت عادی خیلی بخوام منظم کدهامو جلو ببرم میشه یه چیزی مثل این:

که من فقط از اینا متوجه میشم اون ورژن آخری نسخه نهایی هست و اگه بخوام بفهمم که هرکدوم چی هستن باید تک‌تک بازشون کنم و کدها رو بخونم :دی

گیت خیلی خوب میتونه این نسخه‌ها رو مدیریت کنه.

یه امکان خیلی عالی دیگه‌ای که گیت داره اینه که میشه به صورت گروهی بدون اینکه تداخلی پیش بیاد روی پروژه‌ها کار کرد و جلو بردشون.

گیت توسط لینوس توروالدز (خالق لینوکس) به وجود اومده و پروژه‌های زیادی بر اساس اون شکل گرفتن. یکی از این پروژه‌ها گیت‌هاب (Github) هست.

گیت‌هاب استفاده از گیت رو راحت‌تر کرده. شما با گیت‌هاب می‌تونید پروژتون رو توی محیط وب قرار بدید، با بقیه به اشتراکش بزارید، اگه پروژه شما مشکلی داشته باشه میتونن بهتون بگن، به پروژه‌های بقیه دسترسی داشته باشید، پروژه‌های بقیه رو بگیرید و توسعه‌اشون بدید، با بقیه ارتباط برقرار کنید و ...

تو سایت زیر ۴۰ قطعه فیلم آموزشی فارسی در مورد گیت و گیت‌هاب موجوده که می‌تونید از اونها استفاده کنید و با گیت و گیت‌هاب آشنا بشید:

فیلم فارسی آموزش گیت‌هاب

زیاد توضیح ندادم، ویدیوی اول که معرفی هست رو ببینید. (البته اول باید تو سایت ثبت‌نام کنید.)