من با OpenFOAM تا حالا کار نکردم، ولی تصمیم گرفتم که اگه بتونم یکمی User Guide اونو بخونم و باهاش آشنا بشم. پس بدیهیه که ممکنه چیزی رو اشتباه یاد بگیرم و اینجا بنویسم :دی


اول از همه میریم سراغ نصبش.

از اونجایی که OpenFOAM متن‌باز هست، نسخه‌های مختلفی ازش منتشر میشه. برای آشنایی با نسخه‌های اون به این مطلب مراجعه کنید.

ما هم از نسخه اصلی اون شروع می‌کنیم.

در حال حاضر آخرین نسخه استاندارد اون ۴.۱ هست که از سایت اصلیش می‌تونید دانلودش کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای نصب OpenFOAM روی ویندوز میتونه استفاده از سیستم عامل مجازی باشه. به این صورت که با استفاده از برنامه‌های مجازی‌سازی شبیه VirtualBox یا VMWare یه لینوکس نصب کنید و برنامه رو روی اون اجرا کنید.

من خودم لینوکس دارم و مستقیم روی اون اجراش می‌کنم.


OpenFOAM در درجه اول یه کتابخونه C++ هست و برنامه‌های اون رو میشه به دو دسته تقسیم کرد. اول Solverها یا حل‌گرها که برای حل یه مساله خاص طراحی شده‌اند. و دسته دوم Utilities هستند.

یه چیز جالب اینه که از اونجایی که OpenFOAM متن بازه (Opes Source) همه میتونن براش Solver و Utility جدید بنویسن.


توی OpenFOAM دو تا محیط قبل و بعد از پردازش وجود داره و ساختار کلی OpenFOAM مطابق شکل زیره: